> Return to Base
> Operations
> Band of Modellers
> Missions
> After action reports
> Tactics
> Intelligence
> Manuals
> Connections
> Members only
 
home > manuals > Peugeot 206 WRC "Lion King"

Manuals N°2

Peugeot 206 WRC "Lion King"
Model,tekst en foto's: Kristof Pulinckx

Inleiding:
Sinds de terugkeer van Peugeot in het World Rally Championship in 1999 was de Peugeot 206 de te kloppen wagen. In de afgelopen jaren verzamelde het Franse fabrieksteam talrijke wereldtitels bij de constructeurs en bij de piloten. De versie die ik gebouwd heb is deze van 1999, uitgebracht door Tamiya op schaal 1:24. De grote blauwe Peugeot-emblemen op de witte ondergrond spraken me echt aan. Ik besloot deze racewagen recht uit de doos te bouwen.

Puzzelen met stukjes :
Het bouwen van de kit begint met het onderstel en de ophanging, Tamiya voorziet voor de motor wel enkel de onderzijde. Het volgende aan de beurt zijn de binnenkant, dashbord, rolkooi en de zetels enz. De carrosserie komt pas op het laatste aan de beurt. Zoals bij de meeste recente Tamiya-kits passen alle onderdelen perfect. Het komt er vooral op aan om alle naadjes en gietlijntjes weg te werken, want bij zulk een wagen heb je geen marge voor fouten, alles moet perfect zijn.

Tijd voor een likje verf:
Zoals meestal, en dus ook in dit geval, moet je veel onderdelen verven alvorens je ze kan monteren. Let wel altijop dat alle onderdelen vrij zijn van stof, vet, vingerafdrukken enz, alvorens je gaat schilderen of airbrushen. Doe je dit niet dan loop je het risico dat in de loop van de volgende stappen de verflaag terug los komt, wat betekend dat je volledig opnieuw kan beginnen. De onderdelen zuiver maken doe je best door deze te wassen in een lauw zeepwatertje.
Ik heb de instructies gevolgd voor de kleuren van de verschillende onderdelen. Omdat ik een voorkeur heb voor de verven van Humbrol heb ik wel de referentienummers voor de kleuren omgezet van Tamiya naar Humbrol. De voornaamste (Humbrol) kleuren die ik gebruikt heb zijn: 11 (Zilver), 19 (Bright Red), 22 (White), 33 (Matt Black) en 85 (Coal Black). Soms was er wat afplakwerk nodig, daarvoor gebruikte ik Tamiya Masking Tape. Voor de vensters voorziet Tamiya sjablonen die je langs de binnenkant moet aanbrengen, waarna je er natuurlijk ook langs de binnenkant de juiste kleur over spuit. Voor het verdunnen van de verf gebruik ik altijd White Spirit. Na dat de carrosserie voldoende had gedroogd, werden alle paneellijnen ingelijnd met een sterk verdund Humbroll 33 Matt Black. Dit geeft een mooier effect...

De decoratie:
Als de verf voldoende uitgehard is komen de decals aan de beurt. En het zijn er heel wat, geduld en een vaste hand zijn dus aan de orde... Maar met de hulp van een pincet en "Set & Soll" (2 speciale producten om decals beter en mooier te laten hechten) kan het alleen maar beter gaan. Na enkele avonden vloeken en zweten stonden de decals erop.

De laatste hand:
Nu is het tijd om alle "subassemblees" zoals de spoiler, wielen, spiegels, koplampen enz in elkaar te monteren. De meeste van deze onderdelen werden nu gelijmd met houtlijm. De traditionele modelbouwlijm laat je best achterwege want als je smost op de lak of de decals is je model om zeep. De laatste stap is je model behandelen met Tamiya Modeling Wax, op deze manier krijg je die spiegelend gepolijste laklaag die zo typisch is aan auto's.