> Return to Base
> Operations
> Band of Modellers
> Missions
> After action reports
> Tactics
> Intelligence
> Manuals
> Connections
> Members only
 
home > manuals > Suzuki Hayabusa Yoshimura

Manuals N°6

Suzuki Hayabusa Yoshimura
Model en tekst : David Maes

Inleiding:
Voor YOSHIMURA begon het reeds in 1978. Dat jaar maakte de tuningfabrikant zijn debuut in de befaamde Daytona 100-miles, gebruikmakend van een SUZUKI GS1000 uitgerust met een door YOSHIMURA zelf ontwikkeld revolutionair uitlaatsysteem. Dit leidde uiteindelijk ook tot de overwinning en het begin van een succesvol fabrieksteam.Ongeveer 20 jaar later, we spreken dan 1999, besliste Fujio Yoshimura om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Het uitbouwen van de pas geïntroduceerde SUZUKI HAYABUSA GSX1300R tot een full-race versie uitgerust met Yoshimura’s state-of-the-art technologie. De “Japanse Slechtvalk”, waaraan de SOEZ zijn naam ontleende, waagde hierop zijn kans in de SUZUKA 8 uren race, Formule X klasse. Zowel in 1999 als in 2000 eindigden ze op de hoogste trede.

Niet tegenstaande de Hayabusa Yoshimura een rasechte racer is, werd de beslissing genomen om een ‘street-legal’ replica te bouwen. Deze versie omvat speciaal kuipwerk en een revolutionaire titanium Tri-Oval Cyclone demper, wat zorgt voor het duidelijke verschil met de “gewone” Hayabusa. Nog enkele verschillen zijn de naast elkaar geplaatste voorlichten met ram air inlaatkanalen; gepolierde lichtgewicht kleppen, aangepaste voor- en achtervering, etc.

De geboorte van de Suzuki Hayabusa Yoshimura X1 is een feit.

De kit:
Het model dat ik gebouwd heb betreft de Tamiya kit nr 14093. Om er wat extra detail in te brengen heb ik gebruik gemaakt van de Lion Roar PE set nr 12003. Tijdens de bouw werd het plan voor het grootste deel gevolgd om een beetje overzicht te houden op de kleine stukjes, rekening houdende natuurlijk met de delen die we gaan vervangen door de PE delen. Zoals meestal begin ik ook nu weer met de bouw van het motorblok om zo dan stelselmatig de motorfiets verder gestalte te geven. Eenmaal het chassis klaar was , begon het project dan ook duidelijk vorm te krijgen.

Spuiten en zetten van decals:
Het chassis werd vooraf ontdaan van zijn chroomlaag door het in een lauw badje te steken met sodakristallen. Achteraf werd dit dan gespoten met een basislaag van glanzend zwart (Humbrol 21) en enkele lagen Alclad II Polished Aluminium, wat een pracht van een eindlaag oplevert. Echt een aanrader voor alle modelbouwers.
De meeste stukken werden gespoten in de kleuren zoals aangegeven op het plan waarna deze gedurende enkele dagen aan de kant gelegd worden om voldoende uit te harden.

In tegenstelling tot de Honda dienen we bij dit model maar een zeer beperkt aantal decals te plaatsen, waardoor dit dus een snel werkje betreft. Hiervoor gebruiken we een kleine hoeveelheid Daco decalsoftener om deze mooi te laten aansluiten op het model. Als laatste wordt dan het bodywerk ook nog eens voorzien van een mooie glanslaag door middel van enkele lagen Mr Hobby glanzend vernis.

Het meest opvallend gedeelte van deze motorfiets, blijkt toch uit de referentiefoto's, is de uitlaat. Deze is duidelijk onderhevig aan felle hitteverkleuring wat natuurlijk een ideaal detail vormt om weer te geven op dit model. Deze werd als volgt gespoten: glanzend zwart (Humbrol 21), Alclad II Polished Aluminium, blinkend vernis (Mr Hobby). Daarna volgt nog wat clear blue, clear yellow en clear red.Na het aanbrengen van enkele dunne streepjes papiertape over de lasnaden heb ik hiernaast nog dunne lijntjes smoke aangebracht. Eenmaal alles droog was heb ik alle delen opgebouwd om tot het uiteindelijke resultaat te komen.